Championship Manager 3 (01/02) -peliopas

Yksityiskohtaisempaa tietoa

Kuri

CM3:ssa voit käyttää managerin valtaasi rankaisemaan huonokäytöksisiä pelaajia. Jos pelaaja on suivaantunut sinulle syystä tai toisesta voit rangaista häntä joko virallisella varoituksella (official warning) tai sakottamalla tätä yhden tai kahden viikon palkattomuudella. Rangaistus annetaan pelaajan action-valikosta valitsemalla "Discipline Player" ja sieltä edelleen rangaistuksen syy (reason) ja määrä (fine size). CM 00/01:stä lähtien pelaajia on ollut mahdollista vain varoittaa (warn player) sen sijaan, että rapsauttaisi joka kerta pelaajalle tuntuvan sakon.

Eri syyt, joihin voit pelaajan rankaisun perustaa ovat:

Ilman syytä (No Reason): Tämä ei ole yleensä suositeltavaa, sillä pelaaja kokee tulleensa sorretuksi ja vaikuttaa helposti myös muihin joukkueen pelaajiin.
Epäammattimainen käytös (Unprofessional Behavour): Tätä tulisi käyttää silloin kun pelaaja tekee jotain, mikä huonontaa seuran mainetta esim. kun pelaaja häipyy teille tietymättömille (AWOL, absent without leave) ja lopettaa harjoittelemisen.
Ulosajo edellisessä ottelussa (Dismissal in prior match): Tähän syyhyn voi vedota, mikäli pelaaja tuli ulosajetuksi punaisella kortilla edellisessä ottelussa.
Väkivaltainen käytös (Violent Behaviour): Tämä tulee valita silloin kun pelaaja on ollut mukana väkivaltaisissa toimissa otteluiden aikana.
Huonot peliesitykset (Poor Performance): Tätä syytä tulee käyttää silloin kun sinä managerin ominaisuudessasi miellät pelaajan olevan selkeä alisuorittaja.

Rankaisutoiminnon kanssa on syytä olla harkitsevainen, sillä jos sakotat pelaajia liian usein he saattavat mennä pois tolaltaan tai jopa vaikuttaa kyseisen pelaajan pelikavereihin. Pahimmillaan myös seurajohto voi joutua raivon valtaan. Toisaalta jos käytät rankaisutoimintoa järkevästi voit parantaa pelaajan asennetta kuten jos pelaajaa sakotetaan joukkueen harjoituksista pinnaamisesta voi hän saada uutta intoa harjoitteluun.

Karkupelaajat (AWOL)

Pelaajien henkilökohtaista mahtia on lisätty CM:iin ensimmäistä kertaa. Tietyt pelaajat voivat tulla niin tyytymättömiksi joukkueessa, että he lintsaavat harjoituksia ja jopa otteluita tai saattavat poistua maasta. Kun pelaaja päättää lähteä karkuteille (AWOL) hän ei ole käytettävissä otteluissa ennen kuin päättää palata takaisin joukkueen harjoituksiin. Huomaa, että pelaajan poistuminen joukkueen vahvuudesta voi häiritä myös muuta joukkuetta ja seuran presidentti voi vaatia toimia tätä vastaan. Yleisin syy karkumatkoihin on etenkin ulkomaisilla pelajilla sopeutumisvaikeudet (unable to settle in a new country) ja toisinaan silloin kun et hyväksy hänestä muiden seurojen tekemiä tarjouksia.

Joukkuestatuksen muuttaminen

Pelaajan joukkuestatuksen merkitys on kasvanut lähes jokaisessa Championship Managerin versiossa. Jos pompottelet pelaajia liikaa maineesi voi tahriintua, mikä voi johtaa siihen, etteivät pelaajat enää luota heille määrittelemääsi statukseen ja mahdolliset tulevat hankinnatkin voivat kariutua.

Kun muutat pelaajan joukkuestatusta ota huomioon seuraavat seikat:

  • Kuinka pitkä aika on kulunut pelaajan edellisestä sopimuksesta: Pelaaja ei pidä siitä, että hänet hankitaan joukkueen avauskokoonpanon pelaajaksi (important player) ja pudotetaan kahden viikon perästä varamieheksi (backup player). Sen sijaan jos pelaajan peliesitykset ovat olleet ailahtelevia yhdeksän kuukauden ajan hän saattaa suhtautua asiaan rennommin.
  • Pelaajan ikä: Jos pelaaja on jo uransa ehtoopuolella hän hyväksyy helpommin joukkuestatuksen pudottamisen.

Joukkueen reservit

Joukkueesi reservejä voit hoitaa joko sinä itse tai antaa sen kokonaisuudessaan seuran apulaismanagerin (assistant) kontrollin alle. Reservejä käytetään pääasiallisesti nuorten lupausten kehitystyöhön tai loukkaantumisista palautuvien pelaajien kuntoutukseen, mutta se on hyvä keino myös palauttaa nuorten itseluottamuksen menettäneiden pelaajien pelikunto. Pelaajilla, jotka määrätään pelaamaan joukkueen reserveissä, tulisi yleensä olla joukkuestatuksena joko varamies (backup), kuuma lupaus (hot prospect) tai kelvollinen nuori pelaaja (decent young player), muulloin he voivat menettää malttinsa managerin kanssa hyvinkin nopeasti. On mahdollista peluuttaa pelaajaa reservipelissä silloinkin kun et itse hoida reservejä asettamalla hänet reservijoukkueessa kentälle. Tämä on kätevää esim. silloin kun haluat katsastaa juuri hankkimasi pelaajan taidot ennen kuin päätät hänen myöhemmästä käytöstä.

Seuran henkilöstö

On hyvin oleellista yrittää löytää ja palkata seuraan hyvä henkilöstö. Jokaisella henkilöstön jäsenellä on tarkoin määritelty rooli pelissä. Ensimmäistä kertaa CM 00/01:stä lähtien pelaajalle näkyvät arvot myös vastaavat henkilöstön senhetkisiä kykyjä, joten se mitä näet on se mitä saat:

Lääkäri / fysioterapeutti (Physio): Lääkäri hoitaa loukkaantuneet pelaajat ja hyvä lääkäri voi nopeuttaa jonkin verran heidän paranemista. Fysioterapia (physiotherapy) on tärkein attribuutti joukkueen lääkärillä, mutta myös pelaajien käsittely (man management), kurinpito (discipline) ja motivointi (motivation) ovat jossain määrin tarpeellisia ominaisuuksia.
Valmentaja / apulaismanageri (Coach / Assistant Manager): Valmentajan tehtävä seurassa on pelaajien harjoittaminen. Apulaismanageri osallistuu myös harjoitusten pitoon, mutta omaa enemmänkin vastuuta reservikokoonpanon valinnassa. Valmentajille ja apulaismanagereille tärkeitä ominaisuuksia ovat:
  • Nuorten kanssa työskentely (working with youngsters)
  • Pelaajan kykyjen arviointi (Judging player ability)
  • Pelaajan potentiaalin arviointi (Judging player potential)
  • Maalivahtivalmennus (Coaching goalkeepers)
  • Kenttäpelaajavalmennus (Coaching outfield players)
  • Pelaajien käsittely (Man management)
  • Motivointi (Motivation)
  • Taktinen tietämys (Tactical knowledge), jos vastuussa reserveistä
Mikäli seurassa ei ole apulaismanageria lainkaan reserveistä huolehtii vanhin joukkueen valmentajista.
Skoutit l. kykyjenetsijät (Scouts): Skoutteja käytetään pelissä uusien kykyjen etsimiseen. Tärkeimmät skouttien ominaisuudet ovat pelaajan kykyjen ja potentiaalin arviointi (judging player ability & potential).

Uudet pelaajastatistiikat

Uuden version mukana CM:n pelaajatilastoihin on perinteisten attribuuttien lisäksi tullut seuraavat:

  • Pass: Pelaajan suorittamien onnistuneiden syöttöjen prosentuaalinen osuus kaikista. Syöttötyyppi ja pelaajan pelipaikka vaikuttavat tilastoihin merkittävästä. Siitä syystä yleensä puolustajilla tämä arvo on korkeampi kuin muilla pelipaikoilla, aivan kuten reaalimaailmassakin.
  • Tck: Pelaajan ottelun aikana keskimäärin suorittamien taklausten lukumäärä.
  • Drb: Pelaajan ottelun aikana keskimäärin suorittamien harhautusten lukumäärä.
  • Sh Tar: Pelaajan ottelun aikana keskimäärin suorittamat laukaukset.
  • Won: Pelaajan voitettujen otteluiden lukumäärä.
  • Lost: Pelaajan hävittyjen otteluiden lukumäärä.
  • TGls: Joukkueen tekemien maalien lukumäärä pelaajan ollessa kentällä.
  • Tcon: Joukkueen päästämien maalien lukumäärä pelaajan ollessa kentällä.

Taustaprosessointi (Background processing)

Kun hiiren kursori muuttuu kämmeneksi klikkaa hiiren vasenta nappia ja saat kontrollin takaisin itselle. Prosessointi jatkuu ruudun vasemmassa yläkulmassa.

Talous & siirtorahat

Seuran tekemä rahamäärä riippuu hyvin pitkälti seuran maineesta ja sen stadionin kapasiteetista. Seuran sijoituksista ja muualta saama raha sen sijaan riippuvat seuran puheenjohtajan (chairman) taloudellisista kyvyistä. Seurajohdon pelaajakauppoihin varaama rahamäärä riippuu useista eri tekijöistä:

  • Seurajohdon varovaisuus: Johto varaa aina tietyn osuuden seuran rahoista tuleviin, tietyn ajanjakson aikana ilmeneviin menoihin. Tuon osuuden määrä riippuu seuran puheenjohtajan persoonallisuudesta. Suuria palkkakuluja maksava ja ison stadionin omistava joukkue varaa suuremman summan rahaa kuin pienillä palkkakuluilla toimeentuleva joukkue. Maksimipalkka, jonka seurajohto myöntää managerille pelaajien sopimusneuvotteluihin lasketaan saman kaavan mukaan: jos pelaajien palkkoihin kuluva rahamäärä on suuri seurajohto todennäköisesti myöntää sinulle vähemmän rahaa uusien pelaajien palkkaamiseen.
  • Managerin maine: Seuran managerin sen hetkinen maine on suorassa suhteessa siihen minkä verran seurajohto antaa rahaa käyttöösi. Siksipä Manchester Unitedin manageriksi alkava tuntematon keltanokka ei saa yhtä paljon seuran rahoja käyttöön kuin mitä esim. Alex Ferguson saisi.
  • Seuran maine: Seurajohto rajoittaa managerin ostovoimaa myös seuran koon perusteella (esim. Fulham on eräs Britannian rikkaimmista seuroista, mutta Kevin Keegan ei koskaan saanut käyttöönsä tuota rahaa niin kuin monissa muissa seuroissa olisi saanut).

Nuoret pelaajat

Pelin aikana (yleensä kauden loppuvaiheessa) voit saada viestin, jossa kerrotaan, että juniorijoukkueesi pelaaja on nostettu joukkueen reserveihin alaisuuteesi. Pelaaja löytyy reserveistä ja on joukkueessa ns. juoksevalla sopimuksella (rolling). Jos uskot pelaajasta olevan hyötyä tulevaisuudessa tarjoa tälle heti uutta sopimusta tai muussa tapauksessa vapauta hänet nykyisestä sopimuksestaan (release). Jos joukkueesi on täynnä (50 pelaajaa) nuoria junioreita ei nosteta reserveihin.

Säätila

Kuten reaalimaailmassa myös CM:ssä säätilalla on vaikutusta otteluiden etenemiseen. Vaikutukset ovat mm. seuraavanlaisia:

SäätilaVaikutukset ottelun aikana
Tuulinen (Breezy)Pitkät syötöt ovat vaikeampia samoin kuin kaukolaukaukset (mutta vaikeampia myös torjua).
Tihkusade (Drizzle)Tekee pallokontrollista hieman vaikeampaa.
Kuiva (Dry)Ei vaikutusta.
Märkä (Wet)Pallokontrolli vaikeutuu kun pelialusta on märkä ja pelaajat väsyvät nopeammin.
Kuuma (Hot temperature)Pelaajat väsyvät hieman herkemmin.
Kylmä (Cold temperature)Pelaajat, jotka eivät ole niin työläitä (work-rate) ja huonosti motivoituneet pelaajat (morale) ovat vähemmän taipuvaisia juoksemaan pelikentällä.

Stadionin siirtäminen / laajentaminen

Seurajohto voi laajentaa stadioniasi kauden lopussa kahdesta eri syystä. Ensinnäkin jos joukkue nousee sarjaan, minkä stadionin minimivaatimuksia nykyinen stadion ei täytä tai toiseksi jos kauden keskimääräinen yleisömäärä on ollut huomattavan suuri (ainakin yli 90% stadionin kokonaiskapasiteetista), mutta vain siinä tapauksessa, että seuralla on tarpeeksi rahaa stadionin laajennustöihin. Stadionin laajentaminen on hyvin kallista puuhaa ja voi nielaista helposti suuren osan siirtoihin tarkoitetuista varoista. Huomaa myös, että mitä suurempi stadion on sitä kalliimpaa sen ylläpitäminen on. Jos seuran talous pysyttelee pitkään erittäin huonona työsuojeluviranomaiset voivat sulkea osia stadionilta, koska sen ylläpitoon ei ole varaa.

Erotuomarien statistiikat

Kaikista pelin aktiivisista sarjoista on nyt saatavilla myös erotuomarien statistiikat. Näihin sisältyvät pelatut pelit (games played), keltaiset kortit (yellow cards), punaiset kortit (red cards) sekä keskiarvoluokitus (average rating). Rating-luokitus kertoo kuinka hyvin erotuomari on suoriutunut otteluistaan. Tuomari, jolla on alhainen luokitus on alttiimpi tekemään virhetuomioita eikä saa otteluissa kontrollia kuten hyvän luokituksen saaneet erotuomarit. Voit "varoittaa" pelaajiasi ennalta tulevan ottelun viheltävästä erotuomarista määräämällä nämä pelaamaan tuomarin ankaruuteen sopivaa taklauspeliä.

Korkean moraalin säilyttäminen

Pelaajat, joiden moraali on korkea pelaavat useinmiten paremmin kuin alhaisen moraalin omaavat pelaajat joten on äärimmäisen tärkeää pyrkiä pitämään pelaajien moraali mahdollisimman korkealla. Pitääksesi pelaajan moraalin korkeana on tärkeää antaa pelaajalle tuntemus, että häntä arvostetaan. Se voidaan tehdä mm. seuraavin keinoin:

Persoonallisuus: Pelaajan persoonallisuus voi vaikuttaa hänen mielialaansa melkoisesti. Huomioi erityisesti millä tavoin pelaaja suhtautuu tulevaisuuteensa (future):
IlmausMerkitys
Tyrmistynyt (outraged)Alhainen temperamentti eikä kovin ammattimainen
Pettynyt (disappointed)Esimerkillinen ammattilainen, joka ei vauhkoonnu turhasta
Huolestunut (worried) tai järkyttynyt (upset)Ei kovin hyvä paineen alla
Uskoo tekevänsä paluun managerin suunnitelmiin (believes he can force his way back to managers plans)Työteliäs ja hyvä paineensietokyky
Uskoo joukkueen olevan ponnahduslauta muualle (thinks the club is a stepping stone for the future)Epälojaali, kunnianhimoinen ja melko epäammattimainen
Kuten taulukosta nähdään, on helppo vakuuttautua pelaajan persoonallisuuden suhteen pelkästään pelaajan ajatusten perusteella. Taulukossa on tärkeimmät, mutta silti vain murto osa sadoista mahdollisista fraaseista.
Varmista, että pelaajan status on oikea: Pelaaja ei riemastu, mikäli lupaat hänelle peliaikaa, mutta et koskaan kuitenkaan peluuta häntä.
Älä muuta pelaajan statusta jatkuvasti: Jos vaihdat pelaajan statusta joukkueessa (squad status) se saa hänet epävarmaksi. Pelaaja ilmaisee tyytymättömyytensä statuksen muuttumisesta huonompaan suuntaan profiilissaan ilmoittamalla kokoneensa vääryyttä (player feels he has been trated unfairly).
Maksa pelaajalle hänen arvonsa mukaisesti: Jos hankit tähtipelaajasi joukkueeseen divariaikoina 10 vuoden sopimuksella ja 150 €:n viikkopalkalla hän turhautuu äkkiä sopimukseensa kun joukkueesi on saavuttanut menestystä esim. sarjanousun muodossa.
Älä yritä sovittaa pelaajaa hänelle sopimattomaan rooliin: Jos yrität harjoituttaa pelaajaa pelaamaan pelipaikalla, mikä ei hänelle sovi, pelaaja voi ilmoittaa tyytymättömyytensä harjoitteluun (unhappy with training), mikä hidastuttaa kehitystä kauttaaltaan. Pahimmassa tapauksessa pelaaja voi lopettaa harjoittelun tyystin.
Kielimuuri: Mikäli pelaaja on kyvytön kommunikoimaan joukkueen henkilöstön kanssa hän saattaa helposti tulla tyytymättömäksi.
Vihatut pelaajat: Jotkut pelaajat eivät yksinkertaisesti voi sietää toisiaan, eikä heitä kannata peluuttaa samassa joukkueessa. Tämän opit ainoastaan kokeilemalla pelaajia. Pelaajat kyllä ilmoittavat selvästi milloin joukkueen sisäistä kärhämää on ilmoilla.
Pelaajien toiveiden hylkääminen: Pelaajien siirto- ja peliaikatoiveiden sivuuttaminen tekee pelaajista tyytymättömiä.
Pelien voittaminen: Kukaan pelaaja ei halua olla häviäjien puolella. Otteluiden voittaminen on tehokas tapa parantaa joukkueen pelimoraalia.
Hinnoittele oikein: Pelaajat eivät ole tyytyväisiä jos heidät ylihinnoitellaan. Joukkueessaan tyytyväiset pelaajat voivat antaa sinun hinnoitella heidät jopa 10 kertaa heidän reaaliarvoa suuremmin toisin kuin siirtoa halajavat pelaajat voivat suivaantua jo 1,5-kertaisesta arvosta pelin automaattiseen hinnoitteluun nähden (unrealistically valued).
Suojele medialta: Jos epäonnistut suojelemaan pelaajaa median kritiikiltä pelaajaa kohtaan se heijastuu myös siihen, miten pelaajat suhtautuvat sinuun. Kyseessä on kaksiteräinen miekka: joihinkin pelaajiin median sanalta suojeleminen vaikuttaa negatiivisesti ts. he voivat alkaa pelata höllemmin. Samoin joukkueen muita pelaajia krisoivan pelaajan puolustaminen voi vihastuttaa myös pelikavereita.
Aika samassa joukkuueessa: Tietyt pelaajat voivat kokea, että he ovat saavuttaneet joukkueessasi kaiken mahdollisen ja haluavat etsiä uusia haasteita (looking for a new challenge). Jos pakotat heidät jäämään heidän moraalinsa laskee auttamatta. Jos tyytymätön pelaaja on arvostettu, vanhempi pelaaja, sillä on suurempi vaikutus läpi koko muun joukkueen.

Työpaikkasi pitäminen

Tiedät työsuhteesi seuraan olevan katkolla silloin kun seurajohto on tyytymätön suorituksiisi, nimesi on esiintynyt mahdollisten avointen tointen listalla (potential job vacancies) tai kun joukkueen kannattajat protestoivat (supporters protest/fury) tai kun johto äänestää luottamuksesta (vote of confidence). Pitääksesi työpaikkasi seuran managerina sinun on opeteltava miellyttämään seuran puheenjohtajaa (chairman). Seuraavat asiat vaikuttavat puheenjohtajan tyytyväisyyteen CM3:ssa:

Päätökset pelaajasiirroista: Jos vapautat sopimuksesta arvokkaita tai pidettyjä pelaajia on puheenjohtaja syystäkin tuohtunut. Se, kuinka kallis pelaaja on seuralleen arvokas, riippuu täysin seuran koosta.
Sijoitus sarjassa: Puheenjohtaja määrittelee kunkin kauden alussa (tai kesken kautta, mikäli sinut palkataan seuraan tuolloin) seuran tavoitteellisen sarjasijoituksen. Mitä pidemmälle kausi etenee, sitä lähempänä seuran täytyy tuota sijoitusta olla tai kykyjäsi voidaan alkaa kyseenalaistamaan.
Kuntopuntari: Jos joukkue kohtaa pitkiä ajanjaksoja, jolloin joukkue saavuttaa paljon voittoja tai kärsii lukuisia tappioita on silläkin vaikutus seuran puheejohtajan mielialaan. Liigan hänniltä saatava pitkä voittoputki voi toisinaan pelastaa managerin potkuilta.
Kannattajien painostus: Jalkapallokannattajat ovat pahamaineisen oikukkaita, eivätkä pahoina päivinä muista edellisinä kausina saavutettuja asioita. Kannattajat reagoivat huonoon sijoitukseen sarjassa, pitkiin tappioputkiin sekä suosikkipelaajiensa myyntiin.
Seurajohdon suosittelemat pelaajat: Silloin tällöin seurajohto ilmoittaa tietyn pelaajan sopivan mainiosti joukkueeseen tai että joku joukkueen pelaaja on seuralle arvokas. Jos joukkueesi menestyy parhaillaan hyvin voit ohittaa suoraan nämä huomautukset, mutta jos ottelut voisivat sujua paremminkin niin voithan ainakin kokeilla saatua neuvoa.
Vaatimukset seurajohdolta: Jos seurajohto varoittaa sinua käyttämästä liikaa aikaa talouspuolen hoitamiseen manageroinnin sijasta, ota varoitus tosissaan! Jatkuvat vaatimukset koettelee heidän kärsivällisyyttään.
Talousvaikeudet: Aivan kuten sinulla ei olisi jo tarpeeksi huolehdittavaa seurajohto näkee seuran tekevän mielellään vähintään +-0 -tulosta. Mikäli onnistut parantamaan seuran taloutta merkittävästi se voi heijastua myös muualle joskin riippuu paljon myös tavoitteleeko seuran puheenjohtaja menestystä vai liikevoittoa.
Pelaajien sakottaminen: Jos rankaiset pelaajia tiheään johtokunta voi varoittaa sinua tuhoamasta joukkueen moraalia. Sivuuta tämä varoitus omalla vastuullasi. CM:n varoitusmoduulia on hieman höllennetty. Johto puuttuu enää harvoin kurinpitoosi jos vain joukkue menestyy pelikentällä.
Huono median hallinta: Jos et hallitse median aiheuttamaa painetta ja se onnistuu häiritsemään pelaajien moraalia, voi sillä olla huono vaikutus siihen millä tavalla johtokunta näkee sinut.
Aika seurassa: Mitä pitempään manageri on ollut seurassa, sitä enemmän seuran pj odottaa häneltä. Puheenjohtajien persoonallisuudesta riippuu paljon, minkä verran hän odottaa managerilta.

Siirry kappaleeseen linkit »